Γιατί γράφω

Αφορμή για να ξεκινήσω να γράφω αυτό το κείμενο μού έδωσε ένας φίλος ο οποίος γνωρίζοντάς με καλά,  μου επισήμανε ότι η εικόνα που εκπέμπω μέσα από αυτά που γράφω στο blog (αλλά και άλλα που έτυχε να διαβάσει) έρχονται πολλές φορές σε σύγκρουση με την στάση ζωής που έχω στην καθημερινότητά μου.

Ο φερνάντο Πεσσόα έγραψε «ποιητής είναι εκείνος που  πάει πάντα πιο πέρα απ’  ότι μπορεί να κάνει».
Δεν ισχυρίζομαι πως είμαι ποιητής αλλά το γράψιμο με κάνει να αισθάνομαι πως πάω πιο πέρα από αυτό που μπορώ να κάνω στην ζωή μου.

Ζούμε σε ένα κόσμο που μας βομβαρδίζουν από παντού προσπαθώντας να εξουσιάσουν πρώτα – πρώτα το μυαλό μας «μας εξουσιάζουν κοινωνικοεκκλησιαστικές-πολιτικές – σοβινιστικές κλίκες»

Το να γράφω, να δημιουργώ χαρακτήρες , να πετώ συνθήματα δεν σημαίνει ότι κατά ανάγκη υιοθετώ ή τα ζω. Πολλές φορές γράφω πράγματα που έρχονται σε αντίθεση και σε σύγκρουση με την δική μου στάση ζωής και μέσα από αυτή την κόντρα  έρχομαι  σε ένα διάλογο με τον εαυτό μου και προχωρώ πιο πέρα.

Το γράψιμο είναι ένας τρόπος ισορροπίας ανάμεσα στο «θέλω» και στο «μπορώ»
ανάμεσα στον «καλό» και τον «κακό» εαυτό μου, ανάμεσα στο «ηθικό» και το «ανήθικο»
ανάμεσα στο «φως» και στο «σκοτάδι» του μυαλού μου.

Ο Έλληνας διανοητής-φιλόσοφος  Κορνήλιος Καστοριάδης μίλησε για την ατομική αυτονομία, και είπε. «στην λέξη αυτονομία υπάρχουν δυο ρίζες το αυτός =εγώ ο ίδιος και νόμος. Οι περισσότεροι άνθρωποι σκέφτονται την ρίζα αυτός και ξεχνάνε την ρίζα νόμος»
Αυτόνομος είναι αυτός που δίνει στον εαυτό του ένα νόμο. Δεν μπορούμε να εκπληρώνουμε τις επιθυμίες μας χωρίς κανένα φρένο και κανένα έλεγχο.

Αυτή την αυτονομία υιοθετώ προσπαθώντας να σταθώ και στις δύο ρίζες της λέξης.

5 Σχόλια

  1. Invictus said,

    Μαΐου 11, 2011 στις 8:46 πμ

    Καμιά φορά μπορεί να γράφεις για κάτι που «θέλεις» αλλά δεν «μπορείς» να κάνεις. Αυτό όμως είναι μόνο η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη όψη λέει ότι η διαδικασία της «γραφής» σου έδωσε τη δυνατότητα να «βιώσεις» όλα αυτά που θέλει η ψυχή σου. Κι αυτό πολλές φορές αρκεί.

    Υ.Γ: να σου ζήσει ο γιος!

    • patinios said,

      Μαΐου 11, 2011 στις 9:40 πμ

      @ Invictus Έτσι είναι ,όπως τα λες…!!!
      Σε ευχαριστώ για τις ευχές… έγινε κιόλας εννέα χρόνος ,πως μεγαλώνουν τα παιδιά τόσο γρήγορα !!!! 🙂

  2. Μερόπη said,

    Μαΐου 11, 2011 στις 10:37 πμ

    Όλοι μας καμιά φορά γράφουμε σκέψεις που βγαίνουν από μέσα μας, χωρίς στη ζωή που ζούμε να έχουν μετουσιωθεί σε πράξεις. Θυμίζω το ρητό «το μεν πνεύμα πρόθυμο, η δε σαρξ ασθενής»!

  3. Μαΐου 11, 2011 στις 9:59 μμ

    Υπεραρκετό το κίνητρο που κατονομάζεις ως απάντηση στο γιατί γράφεις, ότι δηλαδή «μέσα από αυτή την κόντρα έρχομαι σε ένα διάλογο με τον εαυτό μου και προχωρώ πιο πέρα.»

    Είναι και λίγο έμφυτο να γνωρίζει κανείς να χειρίζεται το λόγο, στην προκειμένη περίπτωση, το γραπτό. Η αυτο-νομία (έλεγχος) ισχύει σίγουρα και για τη διαδικασία του γραψίματος. Προσωπικά, για παράδειγμα, έχω την τάση/ευκολία να εξιδανικεύω/ωραιοποιώ με τις περιγραφές μου. Τα φύκια μετατρέπονται σε μεταξωτές κορδέλες…:)
    Μια καλή ιδιότητα ίσως, για τη συγγραφή παραμυθιών και φανταστικών ιστοριών, αλλά δύσκολα εξυπηρετεί το σκοπό σε κείμενα π.χ. αναλυτικά, ερευνητικά ή καταγραφής γεγονότων.

  4. patinios said,

    Μαΐου 12, 2011 στις 8:17 πμ

    @Μερόπη καλημέρα. Είναι ένας τρόπος να ισορροπώ , ανισόρροπα ισορροπημένος αλλά ισορροπημένος όπως συνηθίζω να λέω αυτοσαρκαζόμενος και αστειευόμενος.

    @Λεμέσια καλημέρα. Αυτό το Υπεραρκετό το κίνητρο είναι και το οξυγόνο.
    Η ποιητική αδεία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ένα λογοτεχνικό κείμενο , σίγουρα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ένα ιστορικό η ερευνητικό κείμενο .Προτιμώ τα φύκια μετατρέπονται σε μεταξωτές κορδέλες 🙂


Σχολιάστε

